تاثیر بیوگاز بر محصولات کشاورزی

تاثیر بیوگاز بر محصولات کشاورزی

تاثیر بیوگاز بر محصولات کشاورزی

بیوگاز منبع انرژی تجدید پذیر است که در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی عمل می‌کند. این انرژی پاک را می‌توان با کاربردهای مختلفی به منظور تاثیرگذاری مثبت بر محصولات کشاورزی به کار برد. وجود نیروگاه‌های بیوگاز در مزارع کشاورزی منجر به بهبود وضعیت مزرعه می‌شوند. بالفرض، با این روش می‌توان نیاز برق مورد نیاز جهت آبیاری یا اقدامات دیگر که برای کشاورزی صورت می‌گیرد را برطرف کرد. بیوگاز پدیده‌ای ارزشمند است که گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و از اثرات مخرب زیست محیطی جلوگیری به عمل می‌آورد.

بیوگاز چگونه بر محصولات کشاورزی تاثیر می‌گذارد؟

بیوگاز مزیت‌های بسیاری دارد که به واسطه آن بر محصولات کشاورزی تاثیر مفیدی می‌گذارد. در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • کاهش آلودگی آب و خاک

هنگامی که زباله‌ها در زمین دفن می‌شوند، مواد سمی موجود در آن‌ها به آب‌های زیر زمینی منتقل و آب را آلوده می‌کند. اما با استفاده از هضم بی‌هوازی پسماندها، می‌توان انگل‌ها را از بین برده و آلودگی آب و خاک را کاهش داد. به همین دلیل محصولاتی که در این نوع خاک کشت می‌شوند، کیفیت و رشد بهتری خواهند داشت.

  • تولید کود آلی

کودهای شیمیایی دارای مواد سمی بسیاری هستند که در برخی مواد ممکن است به گیاه شما آسیب برسانند؛ اما موادی که حاصل فرآیند تولید بیوگاز هستند گزینه‌ای هوشمندانه به عنوان جایگزین کودهای شیمیایی محسوب می‌شوند که استفاده از آن‌ها در صنعت کشاورزی تاثیر بسیار مثبتی بر رشد محصول دارد.

  • صرفه جویی در هزینه انرژی

از آنجایی که بیوگاز نوعی انرژی ارزان محسوب می‌شود، گزینه‌ای مناسب برای استفاده در صنعت کشاورزی است تا از این روش بتوان به تولید انرژی مانند برق پرداخت و کاهش هزینه‌ها پرداخت و از طرفی باعث بهبود اقتصاد کشاورزان شد.

در واقع، بیوگاز از پوشش گیاهی مزرعه کشاورزی محافظت کرده و آفت‌ها گیاهی که موجب از بین رفتن محصولات کشاورزی می‌شوند را کاهش می‌دهد. از دیگر مزایای آن می‌توان به تولید انرژی گرمایی، برق و نور، کاهش حجم زباله‌های دفن شده و افزایش بازدهی و بهره‌وری در کشاورزی و دامداری اشاره کرد.

تاثیر بیوگاز بر محصولات کشاورزی

سازگاری بیوگاز با طبیعت

صنعت کشاورزی با آب و خاک سروکار دارد. از طرفی بیوگاز با طبیعت سازگاری داشته و نه تنها آسیبی به آن نمی‌رساند بلکه مزایای مفیدی به آن می‌بخشد. از جمله عواملی که باعث سازگاری بیوگاز با طبیعت شده است به شرح زیر است.

  1. بیوگاز باعث کاهش گازهای گلخانه‌ای و اثر مخرب آن‌ها بر محیط زیست می‌شود؛
  2. عدم نیاز به مصرف سوخت‌های فسیلی به منظور تولید بیوگاز؛
  3. تاثیر مثبت در کاهش گاز متان برای گلخانه‌ها؛
  4. تولید بیوگاز از مواد تجزیه پذیر؛
  5. بیوگاز به عنوان یک منبع انرژی مفید و تجدیدپذیر، به حفظ منابع طبیعی و پایداری محیط زیست کمک می‌کند؛
  6. فرایند بیوگاز منجر به تولید گاز طبیعی می‌شود.

ضرورت استفاده از بیوگاز از نظر زیست محیطی

محیط زیست به مرور زمان و استفاده بیش از حد جوامع از سوخت‌های فسیلی در معرض خطر قرار گرفت. با پیشرفت علم و تکنولوژی متخصصین این حوزه تصمیم به تولید انرژی پاک کردند تا آلودگی و آسیب‌ها زیست محیطی را کاهش دهند. در مطالب قبلی ذکر کردیم که بیوگار اثرات گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. به همین دلیل تاثیر منفی تغییرات اقلیمی را نیز کم کرده و بهبود می‌بخشد. در زیر به برخی موارد که باعث ضرورت استفاده از بیوگاز از نظر زیست محیطی می‌شود اشاره شده است. به آن‌ها توجه کنید.

  • حفاظت از تنوع زیستی و گونه‌های مختلف؛
  • کاهش آلودگی؛
  • کاهش استفاده از منابع فسیلی.

جمع بندی

بیوگاز نوعی انرژی اقتصادی و پاک است که که در ابعاد کوچک دارای هزینه کم اما هنگامی که برای مقیاس‌های بزرگ به کار می‌رود، صرف هزینه بیشتری را می‌طلبد. در صورتی که در حوزه کشاورزی فعالیت دارید، راه‌اندازی یک نیروگاه تولید بیوگاز در مزرعه‌تان، کمک بسزایی در حاصلخیزی خاک و افزایش بهره‌وری محصول شما خواهد داشت. مزایای بیوگاز نسبت به معایب آن بیشتر بوده و بارزترین ویژگی که دارد، حفاظت از محیط زیست است. شرکت انرژی گستر پویای شرق خدمات مهمی در زمینه تولید بیوگاز ارائه می‌دهد که می‌توانید مقالات مرتبط با این موضوع و مواردی دیگری مانند تولید بیوگاز از فضولات حیوانی را در همین صفحه مطالعه بفرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.