تولید بیوگاز در شهرها

تولید بیوگاز در شهرها

تولید بیوگاز در شهرها

امروزه با افزایش رشد جمعیت در شهرها، تولید مقدار زباله‌های آلی هم رو به افزایش است. این زباله‌های تولید شده توسط انسان‌ها و صنایع باید مرتب و پردازش شوند. پردازش و مرتب کردن زباله‌ها از زمان‌های قدیم به شیوه‌های مختلف رایج بوده است. انسان‌ها زباله‌ها را دفن می‌کردند و یا آتش می‌زدند. اما با افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در سال‌های اخیر که مخاطرات زیست محیطی فراوانی را به دنبال دارد، جایگزینی منابع انرژی پاک و تجدید پذیر به عنوان یک راه حل مورد توجه پژوهشگران در جهان قرار گرفته است.

در بین فناوری‌های انرژی تجدید پذیر، زیست توده به عنوان یکی از بزرگترین منبع رو به رشد در جهان مطرح شده است. در زیست توده طی فرایند هضم بی‌هوازی مواد آلی، تولید بیوگاز انجام می‌شود. بیوگاز انرژی سبز هم نامیده می‌شود. تولید بیوگاز از تجزیه مواد آلی شامل: کودهای حیوانی، ضایعات مواد غذایی و فاضلاب انجام می‌شود.

بیوگاز چیست و از چه موادی تشکیل شده است؟

بیوگاز یک انرژی تجدیدپذیری است که‌ از بازیافت مواد آلی تولید می‌شود. بیوگاز قابل اشتعال بوده و حدود ۵۰ الی ۷۰ درصد آن‌را متان تشکیل داده است.

بیوگاز ترکیبی از گازهای متان و دی اکسیدکربن و مقداری از گازهای دیگر شامل: سولفید هیدروژن، نیتروژن، هیدروژن و اکسیژن است. این ترکیب ها یک گزینه عالی برای ساخت یک انرژی تجدیدپذیر است.

علت تولید بیوگاز در شهرها

به علت شهرنشینی سریع، شهرها برای کاهش اثرات زیست محیطی خود با چالش‌هایی مواجه شده‌اند. به عنوان مثال: کاهش تولید زباله و انتشار گازهای گلخانه‌ای، ترویج استفاده منطقی از منابع طبیعی برای برطرف کردن نیازهای روز افزون خود

یکی از چالش‌ها افزایش تقاضای برق و مصرف انرژی در شهرها است. علاوه بر آن طبیعی است که با افزایش جمعیت، مقدار زباله‌های آلی هم در شهرها زیاد ‌شود. اگر این زباله‌ها به صورت اصولی دفن نشوند، موجب ایجاد شرابه‌های سمی می‌شوند.

پژوهشگران به جای سوزاندن زباله که باعث افزایش سوخت‌های فسیلی در شهرها می‌شود و به محیط زیست آسیب می‌رساند، تولید بیوگاز را جایگزین آن کرده‌اند. در نتیجه تولید بیوگاز در شهرها برای تامین انرژی و زندگی بهتر لازم است.

تولید بیوگاز در شهرها

مزایای تولید بیوگاز در شهرها

تولید بیوگاز در شهرها مزایای زیادی را به همراه دارد:

  • تولید بیوگاز می‌تواند کیفیت زندگی ساکنان شهر را بهبود بخشد.
  • انتشار سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد.
  • آلودگی‌های ناشی از زباله را کنترل کند و حجم زباله‌های شهری را کاهش دهد.
  • تولید بیوگاز در شهرها ساخت متنوعی را دارد. مثلا می‌شود آن‌را در اندازه‌های مختلف مناسب برای خانه یا اندازه بزرگتر برای کارخانه طراحی کرد.
  • کاهش گازهای گلخانه‌ای را نیز به همراه دارد. یعنی اگر ما گاز تولید شده از زباله‌ها و فضولات را جمع‌آوری نکنیم، این گاز وارد محیط زیست می‌شود و به محیط زیست آسیب می‌رساند.
  • تولید بیوگاز ارزان است. به دلیل ارزان بودن مواد اولیه برای تولید بیوگاز می‌توان گفت بیوگاز یک انرژی پاک و ارزان است. امروزه این صنعت در حال پیشرفت برای ساخت سیستم‌هایی است که علاوه بر اینکه گاز را بهتر دریافت کند، ارزان نیز باشد.
  • عوامل بیماری زا را کاهش می‌دهد.(مگس و تخم کرم)
  • با بیوگاز پخت و پز آسان می‌شود. زیرا آلاینده‌های کمتری تولید می‌کند و به سرعت گرم می‌شود.
  • بهبود وضعیت كیفیت هوا و كاهش بوهای نامطبوع را دارد.

آیا می‌شود از بیوگاز به عنوان یک منبع انرژی استفاده کرد؟

بله، بیوگاز یک سیستم کاملا به صرفه و آسان است. به طور کلی سیستم بیوگاز در تبدیل فضولات حیوانی، فضولات غذایی و آب به یک منبع تجدید پذیر نقش پررنگی را دارد. در کاهش مصرف سوخت های فسیلی بسیار موثر است. بیوگاز در ماهیگیری، حفاظت از محیط زیست، جنگل‌داری و بهداشت در مناطق روستایی عملکرد مفیدی دارد.

با به کارگیری بیوگاز، کربن در هوا کمتر می‌شود و در نتیجه هوای پاک تر و خاک سالم‌تر را به دست می آوریم و در آخر سالم تر زندگی می‌کنیم.

مصارف بیوگاز در صنایع

کشاورزی و دامداری

سیستم بیوگاز می‌تواند پروسه پیچیده دفع فضولات یا استفاده از سرگین در مزارع را ساده کند. به کارگیری بیوگاز در کشاورزی سبز و دامداری به صورت یک چرخه است. هر مرحله به بخش های دیگر اثر می‌گذارد. وقتی بازدهی در دامداری افزایش پیدا کند، بهبود وضعیت دامداری منجر به افزایش تولید گیاه می‌شود.

 

پیشنهاد مطالعه: کشاورزی سبز

سیستم دفع زباله در شهرک های صنعتی

سیستم بیوگاز در دفع زباله های شهری عملکرد موثری را دارد. شهرک‌های صنعتی می‌توانند از سیستم بیوگاز در دفع زبالات خود استفاده کنند.

شهرداری

شهرداری ها می‌توانند از تولید بیوگاز در دفع زباله های تصفیه فاضلاب استفاده کنند. همچنین بیوگاز در تامین انرژی عمومی در سطح شهر شامل: روشنایی خیابان ها و پخت و پز در بیمارستان‌ها نقش مهمی را دارد.

حتما تا الان متوجه شده‌اید که تولید بیوگاز چه در روستاها و چه در شهرها بسیار خوب است و مزایای زیادی را دارد. مهمترین مزیت تولید بیوگاز، تولید انرژی پاک است.

تولید بیوگاز از زباله‌های شهری با هدف اصلی توسعه پایدار و حفظ محیط زیست همراه است.

نتیجه‌گیری

با رشد جمعیت جایگزین سوخت‌های فسیلی، یعنی انرژی تجدیدپذیر و پاک از تولید بیوگاز ضروری است و مزیت‌های زیادی را برای انسان‌ها دارد.

بیوگاز اثرات موثری در صنایع و طبیعت به جا می‌گذارد و هیچ ضرری برای آنها ندارد.

در جهان امروز تولید بیوگاز در شهرها قابل توجه و رو به پیشرفت است. تولید بیوگاز در شهر برای عوامل مختلفی مانند: تولید گرما، برق، گاز و… استفاده می‌شود و تامین انرژی را به همراه دارد. تولید بیوگاز در شهرهای پرجمعیت باعث کاهش زباله های آلی می‌شود. راه اندازی دستگاه تولید بیوگاز در شهر هزینه زیاد اما با ارزشی را دارد. پس هیچ‌گاه انرژی‌های تجدیدپذیر را دست کم نگیرید و سرمایه‌گذاری های بیشتری در این راه انجام دهید.

 

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.