کاهش گازهای گلخانه ای

کاهش گازهای گلخانه ای

کاهش گازهای گلخانه ای

موضوع کاهش گازهای گلخانه ای یکی از چالش‌های مهم جهانی است که کم‌توجهی به آن اثرات جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی و انسانی پدید می‌آورد. با گسترش صنعت و مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی، انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان به نحو بی‌رویه‌ای افزایش‌یافته است. این روند منجر به تغییرات اقلیمی خطرناکی در سطح جهان شده و همچنان نیز ادامه دارد.

به همین دلیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید پایدار انرژی‌های پاک یک ضرورت است. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با بیوگاز یکی از روش‌های مؤثر در این زمینه است. در این مقاله از شرکت سامان انرژی شرق تلاش می‌کنیم بهترین روش کم کردن گازهای گلخانه ای را بررسی کنیم.

اثر گلخانه ای چیست؟

زمانی که گازهای موجود در جو زمین مانند دی‌اکسیدکربن، متان، بخار آب و دی نیتروژن مونوکسید گرمای خورشید را به دام اندازند، دمای زمین بیشتر از اتمسفر شده و شاهد اثر گلخانه‌ای خواهیم بود. با آغاز انقلاب صنعتی و استفاده از سوخت‌های فسیلی، حجم گازهای گلخانه‌ای به میزان زیادی افزایش یافت. درنتیجه دمای زمین در طول چند قرن به‌شدت افزایش‌یافته و شرایط اقلیمی دچار دگرگونی شده است. به همین دلیل کاهش گازهای گلخانه ای یک ضرورت است.

کاهش بارش‌های سالیانه، افزایش دمای قطب‌ها و آب‌شدن یخ‌های قطب‌های زمین، تهدید جانوران این مناطق و بالا آمدن سطح آب‌های آزاد و کاهش سطح آب دریاچه‌ها از جمله خطرات انتشار بی‌رویه گازهای گلخانه‌ای است. این تغییرات علاوه بر انسان، بر زندگی تمام موجودات کره زمین اثر گذاشته و می‌تواند کره زمین را به‌سوی نابودی پیش ببرد. به همین دلیل کاهش گازهای گلخانه ای یکی از اولویت‌های مهمی است که باید به آن پرداخته شود. کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ای با بیوگاز یکی از روش‌های مؤثر است که می‌تواند اثرات مثبتی در این روند داشته باشد.

بیوگاز چیست؟

در بحث کاهش گازهای گلخانه ای استفاده از بیوگاز نقش مؤثری در این فرایند دارد. حال باید دید بیوگاز چیست. بیوگاز یک منبع انرژی تجدیدپذیر است که از تجزیه مواد آلی مانند کودهای حیوانی، ضایعات مواد غذایی و فاضلاب حاصل می‌شود. از طریق فرایند هضم بی‌هوازی کودها و ضایعات، بیوگاز تولید می‌شود.

درصد بالایی از بیوگاز یعنی حدود ۷۰-۵۰ درصد از متان تشکیل شده است. وجود متان در بیوگاز آن را به ماده‌ای قابل اشتعال تبدیل کرده است. با ترکیب گازهای مونواکسید کربن، هیدروژن و متان با اکسیژن، سوخت قابل استفاده تولید می‌شود.

امروزه در برخی از کشورها کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ای با بیوگاز روشی مؤثر و کاربردی است و از آن برای تولید برق، تولید نیروی مکانیکی، سیستم سرمایش و گرمایش و مصارف خانگی استفاده می‌شود. می‌توان گفت استفاده از بیوگاز بهترین روش کم‌کردن گازهای گلخانه ای است.

مزایای استفاده از بیوگاز

بیوگازها حاصل هضم بی‌هوازی کودها و مواد آلی هستند و یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش گازهای گلخانه ای به شمار می‌روند. استفاده از بیوگاز علاوه بر تولید انرژی مزایای دیگری دارد که عبارت‌اند از:

  • ایجاد یک اقتصاد پایدار
  • کاهش حجم زباله‌های دفع‌شده
  • محافظت از پوشش گیاهی، آب ‌و خاک
  • کاهش عوامل بیماری‌زا مانند مگس
  • مقرون‌به‌صرفه بودن تولید بیوگاز
  • افزایش بازدهی در حوزه‌های کشاورزی و دامداری
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با بیوگاز
  • تبدیل زباله‌های دارای مواد آلی به کودهای باکیفیت و قابل‌استفاده

پیشنهاد مطالعه: مزایا و معایب بیوگاز

روش‌ های کاهش گازهای گلخانه ای

افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای موجب تغییرات اقلیمی شدیدی در سراسر کره زمین شده و زندگی تمام موجودات را تهدید می‌کند. به همین دلیل کاهش گازهای گلخانه ای به روشی پایدار و اصولی اهمیت زیادی دارد. در ادامه بهترین روش کم کردن گازهای گلخانه ای را بررسی می‌کنیم.

۱. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با بیوگاز

اولین روش که می‌تواند بهترین روش کم کردن گازهای گلخانه ای باشد استفاده از بیوگاز است. با استفاده از بیوگازها در صنایع مختلف، اتکا به سوخت‌های فسیلی کاهش می‌یابد. ازطرف دیگر حجم زباله‌های دفع شده شامل کودهای حیوانی و زباله‌های قابل‌تجزیه کاهش می‌یابد. یکی دیگر از مزایای استفاده از بیوگازها، سازگاری این سوخت با طبیعت است.

نیروگاه‌های بیوگاز اثر گلخانه‌ای را مهار کرده و گیاهان نیز با جذب بیوگاز از آن به‌عنوان سوخت گلخانه‌ای استفاده می‌کنند و انتشار گاز متان کاهش می‌یابد. درنتیجه استفاده از بیوگاز بر کاهش گازهای گلخانه ای تأثیر چشمگیری دارد.

۲. تغییر مسیر از پروتئین حیوانی به پروتئین گیاهی

استفاده بی‌رویه از فرآورده‌های گوشتی نقش زیادی در تولید گاز متان و افزایش اثرات گلخانه‌ای دارد. یک روش دیگر برای کاهش گازهای گلخانه ای، کاهش مصرف گوشت و جایگزین‌کردن پروتئین‌های گیاهی است. کاهش مصرف گوشت علاوه بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای موجب جذب کربن در خاک نیز می‌شود. از طرف دیگر کاهش مصرف گوشت می‌تواند بر احیای جنگل‌ها و پوشش گیاهی نیز نقش مؤثری داشته باشد.

۳. کاهش گازهای گلخانه ای با استفاده از انرژی خورشیدی

یک روش دیگر که می‌تواند بهترین روش کم کردن گازهای گلخانه‌ای در نظر گرفته شود استفاده مؤثر از انرژی خورشیدی است. خورشید یک منبع بی‌پایان از انرژی است که می‌توان با استفاده از پنل‌های خورشیدی از آن برای مصارف صنعتی، تولید برق و مصارف خانگی استفاده کرد.

انرژی خورشیدی یک انرژی پاک است که علاوه بر تأثیر شگرفی که بر کاهش گازهای گلخانه‌ ای دارد تولید و استفاده از آن بسیار مقرون‌به‌صرفه است. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با بیوگاز و انرژی خورشیدی در احیاء اکوسیستم کره زمین نقش زیادی دارد.

۴. نیروگاه های بادی

یکی دیگر از روش‌های مؤثر در کاهش گازهای گلخانه ای استفاده از توربین‌های بادی است. همانند نیروی خورشیدی و پنل‌های خورشیدی که برای ذخیره‌سازی و مصرف انرژی خورشید به‌کار می‌روند، می‌توان از نیروی باد نیز به‌عنوان یک جایگزین برای سوخت‌های فسیلی استفاده کرد. درنتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای، باران‌های اسیدی و آلودگی‌های زیست‌محیطی کاهش می‌یابد.

۵. احیای مزارع

از دیگر روش‌های کاهش گازهای گلخانه ای احیای مزارع است. این روش در جای خود می‌تواند بهترین روش کم کردن گازهای گلخانه ای باشد. به دلیل افزایش جمعیت جهان، در چند دهه اخیر استفاده بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی افزایش‌یافته است. احیای مزارع می‌تواند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۱۵۰ درصد کاهش داده و آن‌ها را به‌سوی خاک جذب کند.

احیای مزارع به معنای توقف شخم‌زدن زمین، احیای خاک، حذف کودهای شیمیایی و استفاده از موادی است که خاک از طریق آن‌ها بتواند کربن را جذب کند. همانند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با بیوگاز، احیای مزارع نیز می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

۶. استفاده از آمونیاک سبز در کودها

اغلب آمونیاک موجود در کودها با استفاده از گاز طبیعی ساخته می‌شوند. این روش ساخت موجب انتشار ۱.۸ درصد از گازهای گلخانه‌ای در جو می‌شود. برای کاهش گازهای گلخانه ای می‌توان آمونیاک را به روش دیگر یعنی با استفاده از هیدروژن حاصل از انرژی پاک تولید کرد. این آمونیاک، آمونیاک سبز نام دارد که در نوع خود بهترین روش کم کردن گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود.

۷. کاهش سفرهای هوایی

هواپیماها نیز سهم عمده‌ای در آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. دی‌اکسیدکربن یکی از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای است که هواپیماها و سفرهای هوایی نقش زیادی در انتشار آن دارند. به همین دلیل پرهیز از سفرهای هوایی غیرضروری و درپیش‌گرفتن استراتژی‌هایی برای کنترل بازار کار در این زمینه، می‌تواند در کاهش گازهای گلخانه ای نقش داشته باشد.

۸. توسعه صنعت خودروهای برقی

وسایل نقلیه از جمله آلاینده‌های مهمی هستند که اصلاح مصرف سوخت آن‌ها، استفاده از سوخت‌های جایگزین سوخت فسیلی و توسعه خودروهای برقی می‌تواند موجب کاهش گازهای گلخانه ای شود. تولید خودروهایی با مصرف سوخت بهینه، تولید خودروهای برقی و تعیین سیاست‌های نظارتی سخت‌گیرانه در تولید خودروهایی با حداقل میزان آلایندگی هم می‌تواند بهترین روش کم کردن گازهای گلخانه ای باشد.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با بیوگاز

۹. پیروی از رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی نیز در جای خود نقش مؤثری در افزایش یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد. استفاده بی‌رویه از فراورده‌های گوشتی تقاضای تولید در بازار را افزایش می‌دهد. درنتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای و از جمله متان در جو افزایش می‌یابد. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل بدون آنکه میزان دریافت مواد مغذی کاهش یابد نیز می‌تواند در کاهش گازهای گلخانه ای مؤثر باشد.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با بیوگاز، استفاده از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی و باد، کاهش مصرف گوشت و پیروی از رژیم غذایی سالم همگی در جای خود بهترین روش‌های کم کردن گازهای گلخانه‌ای هستند. ما تنها یک خانه داریم. خانه‌ای به نام زمین و همگی در قبال حفظ آن مسئولیت داریم. این میراثی است که به ما رسیده و باید آن را برای آیندگان حفظ کنیم.

جمع‌بندی

با ظهور انقلاب صنعتی، استفاده از سوخت‌های فسیلی افزایش یافت و موجب انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین شد. انتشار گازهای گلخانه‌ای اثرات ناخوشایند و زیان‌باری بر اکوسیستم زمین دارد و حیات تمامی موجودات کره زمین را به خطر می‌اندازد. به همین دلیل لازم است راهکارهای مؤثری برای کاهش گازهای گلخانه ای اندیشیده و آن‌ها را اجرا کرد.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با بیوگاز یکی از روش‌های مؤثر در این زمینه است. استفاده از بیوگاز به‌جای سوخت‌های فسیلی تأثیر قابل‌توجهی در کاهش گازهای گلخانه ای و بهبود کیفیت هوا دارد. از بیوگاز در صنایع مختلف مانند تولید برق، گرما و سیستم حمل‌ونقل می‌توان استفاده کرد.

علاوه بر این استفاده از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشید و انرژی باد، احیای خاک، کاهش مصرف گوشت و تولید خودروهای برقی هر کدام در جایگاه خود بهترین روش کم کردن گازهای گلخانه ای است. تولید آمونیاک سبز، اصلاح رژیم غذایی، کاهش استفاده از خودروهای شخصی و خودداری از سفرهای هوایی غیرضروری از دیگر روش‌های مؤثر در کاهش گازهای گلخانه ای است.

شرکت سامان انرژی گستر پویای شرق اولین شرکت فعال در صنعت بیوگاز ایران است که همراه با متخصصان خود تلاش می‌کند نقش خود را در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید انرژی پاک ایفا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه فعالیت این شرکت و مشاوره به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.