انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی

به دلیل روبه اتمام بودن منابع طبیعی و تجدید پذیری مانند نفت و گاز، جوامع امروزی درصدد هستند تا از منبع تجدید پذیری مانند خورشید انرژی مورد نیاز خورد را تولید کنند. با پیشرفت علم و صنعت هزینه بهره‌وری از انرژی‌های فسیلی روز به روز افزایش پیدا کرد و کشورها به مرور به فکر جایگزین مناسبی برای آن‌ها بودند. انرژی خورشیدی از نظر اقتصادی بسیار بصرفه‌تر از سوخت‌های فسیلی است اما سرمایه اولیه مورد نیاز برای این امر کمی سنگین به‌نظر می‌رسد. همچنین به دلیل افزایش آلودگی محیط زیست کارشناسان و دانشمندان در تلاش هستند تا به جوامع بفهمانند استفاده از انرژی‌هایی مانند انرژی خورشیدی کمک شایانی به کاهش این معضل جهانی می‌کند.

انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی چیست؟

انرژی خورشید نوعی انرژی پاک است که روزانه از طریق خورشید به زمین می‌رسد. انرژی خورشیدی کاربردهای متنوعی مانند تولید برق و گرمایش آب و هوا داشته و از آنجایی که انرژی خورشیدی مزایای بسیار مهمی دارد و دوستدار محیط زیست است، امروزه بسیار مورد استقبال جوامع و کشورهای دنیا قرار گرفته است. متخصصین با استفاده از ابزارهای مناسب نور خورشید را به انرژی تبدیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند. در این فرایند انرژی نوری خورشید به انرژی الکتریکی یا گرمایی تبدیل می‌شود که بسیار مفید برای مصارف مختلف است.

انرژی خورشیدی چه کاربردی دارد؟

انرژی خورشیدی کاربردهای مهمی دارد که در زیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  1. گرمایش آب

انرژی خورشیدی توانایی این را دارد تا برای مصارفی مانند حمام و استخر به عنوان یک گرم‌کننده قوی عمل کند.

  1. تولید برق

از مهمترین کاربردهای انرژی خورشیدی، تولید برق است. برای این کار از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود که در مناطق مختلف قابل اجرا و کاربردی است و بدون مصرف سوخت این کار را انجام می‌دهد.

  1. کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

شاید جالب باشد که بدانید انرژی خورشید تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد به همین دلیل نقش موثری در  کاهش آلودگی محیط زیست نیز دارد.

  1. تولید هیدروژن

یکی از کاربردهای انرژی خورشیدی جداسازی هیدروژن از آب است.

از دیگر کاربردهای انرژی خورشیدی می‌توان به اجاق‌های خورشیدی، خانه‌های خورشیدی و آب شیرین کن خورشیدی اشاره کرد که هر کدام به نحوی کاربرد و خصوصیات خود را دارند.

  1. حمل و نقل

یکی از کاربردهای بروز و مهم انرژی خورشیدی، استفاده از آن‌ها در حمل و نقل است. در آینده و به مرور زمان استفاده از وسایل نقلیه، اتوبوس‌ها، هواپیما و قطارهای برقی نیز بیشتر خواهد شد. امروزه برای کاهش مصرف سوخت و تهویه مناسب خودروها از پنل‌های خورشیدی در آن‌ها استفاده می‌کنند که روز به روز در حال گسترش بوده و بسیار مورد استقبال قرا می‌گیرند.

  • شارژرهای خورشیدی

یکی از معضلات افراد در مسافرت یا مکان‌های مختلف نبود پریز برق یا عدم توانایی شارژ تلفن همراه و وسایل الکترونیکی مورد نیازشان است. با پیشرفت تکنولوژی از انرژی خورشیدی برای ساخت شارژر وسایل الکترونی نیز استفاده شد که قابل حمل بوده و خیال شما را بابت شارژ کردن وسایلتان در هر مکانی که به خورشید دسترسی داشته باشد راحت می‌کند.

انرژی خورشیدی

مزیت‌های انرژی خورشیدی

  • عدم نیاز به نیروی حرفه‌ای: نیروگاه خورشیدی را می‌توان حتی بدون وجود نیروی متخصص و صرفا به صورت اتئماتیک به کار انداخت. این علاوه بر کاربرد یک مزیت عالی نسبت به نیروگاه‌های سوخت فسیلی محسوب می‌شود که به نیروهای ماهر و متخصص با سطح بالا نیاز دارند.
  • توانایی تولید برق بدون مصرف سوخت: نیروگاه‌های خورشیدی برخلاف نیروگاه‌های فسیلی بدون سوزاندن هیچ‌گونه سوختی برق را تولید می‌کنند. این امر به نوبه خود دلیلی بر صرفه اقتصادی استفاده از انرژی خورشیدی است.
  • عدم نیاز به مصرف آب: نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید انرژی مصرفی به آب نیازی ندارند به همین دلیل استفاده از انرژی خورشیدی در مناطقی که دارای آب و هوا خشک بوده و با کمبود آب مواجه است بسیار کمک کننده است.
  • عدم آلودگی محیط زیست: استفاده از انرژی خورشیدی برخلاف سوخت‌ها فسیلی هیچ‌گونه آلودگی برای محیط زیست ایجاد نکرده و از تولید گازهای گلخانه‌ای نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.
  • طول عمر بالا: استفاده از انرژی خورشیدی در نیروگاه‌ها بسیار بصرفه است؛ زیرا نیروگاه خورشیدی به دلیل استهلاک کم دارای عمر و دوام طولانی مدت است اما نیروگاه‌های فسیلی حداکثر عمری که دارند، ۳۰ سال است.

پیشنهاد مطالعه: انرژی های تجدیدپذیر

سیستم های پنل خورشیدی چگونه عمل می‌کنند؟

پنل‌های خورشیدی به منظور تولید برق از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند. این پنل‌ها از سلول‌های خورشیدی تشکیل شده‌اند که نور را دریافت و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. اجزای تشکیل دهنده پنل‌های خورشیدی از باتری، اینورتر و سیستم کنترل کننده ساخته شده و جریان الکتریکی تولیدی را به اینورتر منتقل می‌کنند. جریان DC از طریق اینورتر به جریان AC تبدیل می‌شود که قابل استفاده برای سیستم‌های برقی و خانگی است. در مواردی که نور خورشید در دسترس نباشد، می‌توان از ذخیره انرژی باتری برای تولید انرژی استفاده کرد. سیستم کنترل نیز جریان عبوری بین پنل خورشیدی، باتری و قطعات مرتبط پنل را کنترل می‌کند. در واقع این سیستم کنترل کننده در مواقعی که پنل در معرض خطر و آسیب قرار دارد، آن را خاموش کرده تا دچار مشکل نشود. زمانی که نور خورشید بر روی پنل خورشیدی تابیده می‌شود، فوتون‌ها، انرژی الکترون‌ها را افزایش می‌دهند تا به سطح بالاتری بروند. انرژی الکتریکی سپس توسط الکترودهای موجود در پنل جمع آوری شده  و به صورت جریان الکتریکی به سیستم باتری یا شبکه برق منتقل می‌شوند. با این روش، پنل‌های خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی پاک و قابل تجدیدپذیر عمل کرده و به تولید برق برای استفاده در منازل، کسب و کارها و صنایع کمک می‌کنند.

جمع بندی

انرژی خورشیدی، نوعی انرژی تجدید پذیر است که جاگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی به شمار می‌رود. از این انرژی می‌توان برای تولید برق که رکن مهمی در جامعه امروزی به حساب می‌آید استفاده کرد. البته به کارگیری انرژی خورشیدی مزایا و معایب خود را به همراه دارد اما از هر جهت بسیار مناسب تر از سوخت‌های فسیلی است زیرا به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند و بالعکس سطح آلودگی آن را کاهش می‎دهد. شرکت سامان انرژی گستر پویای شرق سعی در افزایش آگاهی شما نسبت به انرژی‌های مناسب و دوستدار طبیعت دارد تا بتوان با به کارگیری آن در جهانی پاک با کمترین آلودگی زندگی کرد. ناگفته نماند که شرکت سامان انرژی گستر پویای شرق در زمینه تولید بیوگاز کشاورزی سبز بسیار خوش درخشیده و پروژه‌های موفقی را در پرونده کاری خود به ثبت رسانده است.

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.