۴ مرحله تولید بیوگاز

۴ مرحله تولید بیوگاز

۴ مرحله تولید بیوگاز – بیوگاز چگونه تولید می شود؟

همانطور که در مقاله های بیوگاز چیست و کاربردهای بیوگاز اشاره کردیم، یکی از انرژی های تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست انرژی بیوگاز می باشد که از آن می توان در مصارف مختلف استفاده کرد. در این مقاله میخواهیم به ۴ مرحله تولید بیوگاز، این انرژی تجدیدپذیر و به صرفه اشاره کنیم.

فرآیند تولید بیوگاز:

بیوگاز را می توان از طریق پردازش انواع مختلف زباله های آلی تولید کرد. بیوگاز یک سوخت تجدیدپذیر می باشد و ۱۰۰ درصد با محیط زیست سازگاری دارد. از بیوگاز می توان در مصارف مختلفی همچون سوخت وسایل نقلیه جاده ای استفاده کرد. همچنین تولید بیوگاز تاثیر به سزایی در اقتصاد کشور دارد و می تواند با صرفه جویی در خروج ارز برای تامین انرژی ها و سوخت های فسیلی به اقتصاد کشور کمک کند. اگر علاقه مند هستید از خدمات بیوگاز استفاده کنید به صفحه بیوگاز در وبسایت ما مراجعه کنید.

بیوگاز را می توان از طیف وسیعی از مواد خام تولید کرد. بزرگترین نقش در فرآیند تولید بیوگاز توسط میکروب هایی است که از زیست توده تغذیه می کند.

هضم انجام شده توسط این میکروارگانیسم ها متان را ایجاد می کند. مواد حاوی مواد مغذی آلی در این فرآیند تولید می شوند و برای مصارف مختلفی از جمله کشاورزی سبز مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیند تولید بیوگاز را می توان به ۴ مرحله تقسیم کرد:

  • در مرحله اول زباله های زیستی را خرد می کنند و آن ها را به قطعات کوچکتر تبدیل می کنند. خرد کردن زباله های زیستی به فرآیند هضم کمک می کند. پس از آن برای آماده سازی هضم بی هوازی دوغاب می کنند. برای آسان تر کردن عمل پردازش بر روی زباله های زیستی یک مایع به آن ها افزوده می شود که به آن دوغاب می گویند.
  • برای ادامه فرآیند تولید بیوگاز در مرحله دوم میکروب ها به شرایط گرم نیاز دارند. برای ایجاد شرایط گرم این زباله ها تا ۳۷ درجه سانتی گراد گرم می شوند.
  • در مرحله سوم عمل هضم انجام می شود. تولید واقعی بیوگاز از طریق هضم بی هوازی در مخازن بزرگ انجام می شود. این عمل حدود سه هفته طول می کشد.
  • در مرحله آخر، باید تصفیه انجام شود. در واقع در این مرحله گاز با حذف ناخالصی ها و دی اکسید کربن تصفیه می شود.

در نهایت پس از طی مراحل بالا بیوگاز تولید می شود و برای استفاده مصارف مختلف به صورت مایع یا گاز به محل مورد نظر انتقال داده می شود.

تبدیل مواد مختلف به بیوگاز:

تولید بیوگاز از ورود مواد اولیه به کارخانه بیوگاز شروع می شود. مواد مناسب تولید بیوگاز عبارت اند از:

  • زباله های تخریب گر محیط زیست کارخانجات و صنایع مانند لاکتوز مازاد
  • غذاهای فاسد از مغازه ها و رستوران ها
  • تمامی زباله های زیستی
  • لجن های حاصل از تصفیه خانه های فاضلاب ها
  • کود و زیست توده
  • و ….

این مواد معمولا توسط کامیون ها یا وسایل نقلیه مخصوص زباله به گودال نیروگاه بیوگاز انتقال داده می شود. پس از تحویل مواد جامد مانند زباله های زیستی در گودال های نیروگاه بیوگاز، خرد می شوند تا حدی که آن ها یکنواخت شوند. پس از آن مایعی مانند آب حاوی مواد مغذی به زباله ها افزوده می شود. میزان اضافه شدن آب به حدی است که میزان ماده جامد را به حدود یک دهم حجم کل کاهش می دهد.

در زمان ورود زباله ها به مخازن معمولا برخی از زباله ها جدا می شوند مانند زباله های تجزیه ناپذیر. می توان این زباله ها را هم به یک مرکز تصفیه زباله منتقل کرد و در آن جا برای تولید برق یا گرما استفاده کرد. زیست توده ای که از دوغاب عبور کرده است با زیست توده ای که به شکل دوغاب به کارخانه بیوگاز تحویل داده می شود، ترکیب می شوند. پس از آن به مخزن پیش هضم پمپ می شوند که در آن آنزیم های ترشح شده توسط باکتری ها زیست توده تجزیه می کنند.

در مرحله بعد درواقع زیست توده ضدعفونی می شود. هر گونه مواد مضر موجود  در مواد با حرارت بالای ۷۰ درجه سانتی گراد به مدت یک ساعت از بین می رود. پس از ضدعفونی شدن، جرم به راکتور اصلی پمپ می شود که در آن تولید بیوگاز انجام می شود. ضدعفونی کردن باعث می شود بتوانیم از آن ها در کشاورزی استفاده کنیم که در مقالات بعدی بیشتر راجع به کشاورزی سبز صحبت خواهیم کرد.

تولید بیوگاز از طریق حیوانات
بیوگاز و کشاورزی سبز

تبدیل زیست توده به گاز توسط مکیروب ها:

در راکتور بیوگاز تبدیل زیست توده توسط میکروب ها آغاز می شود و زیست توده وارد فرآیند تخمیر تدریجی می شود.

در واقع کاری که در اینجا انجام می شود بدان معناست که میکروب ها از مواد آلی مانند پروتئین ها، کربوهیدارات ها و … تغذیه می کنند و هضم آن ها این مواد را به گازهای متان و دی اکسید کربن تبدیل می کند. بیشتر مواد آلی در حدود سه هفته به بیوگاز تبدیل می شود. بیوگاز در یک نگهدارنده گاز کروی از بالای راکتورهای بیوگاز جمع آوری می شود.

تبدیل زباله های زیستی به خاک یا کود باغبانی:

شاید برایتان سوال شده باشد پس از تولید بیوگاز برای مواد باقی مانده  چه اتفاقی می افتد؟

مواد باقی مانده از تولید بیوگاز(تفاوتی بین مایعات و جامدات وجود ندارد)، به عنوان هضم شناخته می شوند و این مواد هضم به یک راکتور پس از هاضم و از آنجا به مخازن ذخیره می روند. مواد هضم شده برای مصارفی مانند کوددهی مضارع مناسب هستند.

مواد هضمی را می توان با استفاده از دستگاه های سانتریفیوژ به صورت جامد و مایع جدا کرد.

مواد هضم جامد کاربردهایی مانند کود در کشاورزی یا محوطه سازی دارند و همچنین می توانند از طریق فرآیند بلوغ شامل کمپوست به خاک باغبانی تبدیل شوند.

مواد مایع جدا شده به شدت حاوی مواد مغذی به ویژه نیتروژن است که می توان آن ها را با فناوری های جداسازی جدا کرد و به عنوان کود یا منابع غذایی در فرآیندهای صنعتی به کار برد.

در این مقاله ۴ مرحله تولید بیوگاز را توضیح دادیم. اگر سوالی در زمینه انجام پروژه ها و ۴ مرحله تولید بیوگاز دارید، می توانید با کارشناسان شرکت ما ارتباط برقرار کنید.

آخرین اخبار